Birgit Post


Relatie stress en het ontwikkelen van chronische ziekten

Geplaatst door Birgit Post

Het lijkt erop dat het risico op het ontwikkelen van chronische ziektes toeneemt met een toename in de mate van distress (nood of gevoel van onvermogen). Ook zijn er onderzoeken die aantonen dat het effect van distress op vroegtijdig overlijden sterker is bij mensen met een lagere sociaaleconomische status (SES).
Lees meer

9 belangrijke weetjes over peesaandoeningen

Geplaatst door Birgit Post

Er is een heleboel wat we niet weten over peesaandoeningen. Maar er zijn een aantal adviezen, die elke zorgverlener en sporter zou moeten weten!
Lees meer

inspiratiefestival 2019 in de Nieuwe Stad

Geplaatst door Birgit Post

Op 15 september 2019 vindt voor de 4e keer het Inspiratiefestival033 plaats. Dit festival wordt georganiseerd door het netwerk Bewust Eemland, Tijdens het festival word je geïnspireerd om bewust te leven, kom het beleven!
Lees meer

"alle ballen even laten vallen"

Geplaatst door Birgit Post

Thema-avonden reeks in het Inloophuis De Ontmoeting rondom het thema "even alle balen laten vallen"
Lees meer

Kinderen gaan beter rekenen door beweegprogramma’s op school

Geplaatst door Birgit Post

Kinderen die op school meerdere malen per week en gedurende een langere tijd beweegprogramma’s volgen, presteren beter met rekenen en wiskunde. Dit blijkt uit een literatuurstudie uitgevoerd door de afdeling sociale geneeskunde van Amsterdam UMC, locatie VUmc samen met 12 internationale experts.
Lees meer

Fysiotherapie net zo effectief als knieoperatie

Geplaatst door Birgit Post

Mensen die ouder dan 45 jaar zijn en rondlopen met een gescheurde meniscus, kunnen net zo goed naar de fysiotherapeut gaan als geopereerd worden. Dit blijkt uit onderzoek van OLVG Amsterdam.
Lees meer

Dagelijks een uur bewegen compenseert veel zitten

Geplaatst door Birgit Post

Te weinig bewegen wordt in verband gebracht met een hoger risico op ziekten als diabetes, hartziekten en bepaalde typen kanker. Elke dag een uur bewegen compenseert echter de schadelijke gevolgen van acht uur per dag op een stoel doorbrengen. Dat blijkt uit een studie naar ruim 1 miljoen proefpersonen, uitgevoerd door de Noorse School of Sport Sciences.
Lees meer

Uitslapen is wél goed voor je.

Geplaatst door Birgit Post

Mensen die korte nachten hebben in de week hebben er alle baat bij om in het weekend wat langer te blijven liggen. Recent Zweeds onderzoek bewijst dat bijslapen wel degelijk een gunstig effect heeft en zelfs gezondheidsrisico’s, verbonden aan een slaaptekort, verkleint.
Lees meer

#actie fysiotherapie

Geplaatst door Birgit Post

Op woensdag 30 mei heb ik voor het eerst in mijn leven actie gevoerd, gewoon omdat het niet langer zo kan en moet. Om collega's te ondersteunen tegen de verregaande regeldruk en onterechte bemoeienis van de zorgverzekeraars. Hier een verslag
Lees meer

sporten vermindert de pijngevoeligheid

Geplaatst door Birgit Post

Vrouwen zijn gevoeliger voor pijn dan mannen, maar kunnen daar iets aan doen door films te kijken of te sporten. Dat blijkt uit het Groot Nationaal Onderzoek naar pijn, waaraan meer dan 9.000 Nederlanders meededen.
Lees meer

Bewegingsverhalen

Geplaatst door Birgit Post

Tienduizenden fysiotherapeuten zorgen samen dat jaarlijks zo’n 4 miljoen Nederlanders weer optimaal kunnen bewegen en dat gezonde mensen dat blijven doen.
Lees meer

De kracht van je gedachten

Geplaatst door Birgit Post

Kun je jezelf gezond denken? Maar mensen die denken dat ze minder bewegen dan hun leeftijdgenoten, blijken gemiddeld een minder lange levensverwachting te hebben. Zelfs als ze in werkelijkheid helemaal niet minder bewegen.
Lees meer

valpreventieweek

Geplaatst door Birgit Post

In Nederland maakt iedere vijf minuten een 65-plusser een val waardoor hij of zij naar de Spoedeisende Hulpafdeling van een ziekenhuis moet. Tijdens de Valpreventieweek wil VeiligheidNL daarom landelijk aandacht vragen voor valpreventie.
Lees meer

Mindful eten verlaagt mogelijk kans op hart- en vaatziekten en diabetes

Geplaatst door Birgit Post

Eten met aandacht zorgt niet alleen voor gezonde eetkeuzes, maar verkleint mogelijk ook het risico op diabetes en hart- en vaatziekten. Tot die conclusie komen onderzoekers van de University of California, San Francisco.
Lees meer

ouderen met rugklachten slikken teveel pijnstillers

Geplaatst door Birgit Post

Bijna driekwart van de 55-plussers met rugklachten slikt pijnstillers die nauwelijks helpen om de rugpijn te verminderen, maar wel nare bijwerkingen kunnen geven. Paracetamol en NSAID’s blijken weinig effectief. Het is beter om te blijven bewegen, want dat heeft minder nadelen.
Lees meer

Met de auto naar het werk? Dat maakt u 5 kilo zwaarder

Geplaatst door Birgit Post

Veertigplussers die fietsen, wandelen of met het openbaar vervoer naar het werk gaan, hebben minder lichaamsvet dan wie voor de auto kiest. Volgens nieuw onderzoek scheelt dat tot 5 kilogram voor een man en 4,4 kilogram voor een vrouw
Lees meer

een uurtje sportschool verlaagt kans op metabool syndroom

Geplaatst door Birgit Post

Minder dan een uur krachttraining per week verlaagt de kans op metabool syndroom, een verzamelnaam voor symptomen als overgewicht, hoge bloeddruk en verhoogde bloedsuiker. Dit blijkt uit onderzoek bij meer dan 7.000 Amerikaanse proefpersonen. De gunstige effecten zijn onafhankelijk van andere sportactiviteiten, zoals hardlopen of fietsen.
Lees meer

de eerste workshop "omgaan met alledaagse spanning" in Het Groene Huis

Geplaatst door Birgit Post

Zaterdag 1 juli was het zover. De eerste workshop met als thema spanningsvermindering is achter de rug met tevreden deelnemers.
Lees meer

Bulletin 2017 Methode van Dixhoorn

Geplaatst door Birgit Post

2x per jaar geeft de Stichting van de Methode van Dixhoorn (AOS) een bulletin uit. De eerste is een intern jaarverslag.
Lees meer

top 50 gezondste voedingsmiddelen

Geplaatst door Birgit Post


Sport helpt je gezondheid het meest vooruit na je veertigste

Geplaatst door Birgit Post

Beweging is cruciaal om gezond te blijven en langer te leven. Een nieuwe studie suggereert dat het belang van sporten toeneemt wanneer we ouder worden. De meest cruciale periode, zo luidt het, is na je veertigste.
Lees meer

De voordelen en mogelijke risico´s van sporten

Geplaatst door Birgit Post

Het gezondheidseffect is maximaal als je meer dan 550 beweegminuten per week maakt
Lees meer

Fysieke inspanning helpt bij opslaan van kennis

Geplaatst door Birgit Post

Wil je iets beter onthouden? Spring dan 4 uur later op de fiets
Lees meer

het belang van een goede houding

Geplaatst door Birgit Post

leuk filmpje over het belang van een goede houding
Lees meer

sporten kan bekkenpijn in de zwangerschap verminderen

Geplaatst door Birgit Post


Natuur helpt bij psychisch herstel

Geplaatst door Birgit Post


bewegen houdt ook je hersenen in beweging

Geplaatst door Birgit Post

dit prachtige plaatje, een scan van de hersenen, maakt nog maar weer eens duidelijk hoe belangrijk bewegen ook is voor je hersenen.
Lees meer

tips om meer te bewegen in je dageljks leven

Geplaatst door Birgit Post

Vind je het moeilijk om meer te bewegen? Dan volgen hier een paar tips om het makkelijker te maken Elke tip die werkt, is een stap op weg naar een gezonder leven.
Lees meer

Door te wandelen kan je zeven jaar langer leven

Geplaatst door Birgit Post

Per dag 25 minuutjes van je vrije tijd spenderen aan een wandeling, is goed voor je gezondheid. Volgens een studie zou het je helpen om jong te blijven en je leven met zeven jaar te verlengen.
Lees meer

Hersenscans tonen invloed ontspanningstechnieken op pijnbeleving en veroudering

Geplaatst door Birgit Post

Er waren al aanwijzingen dat mindfulness meditatie en yoga een positief effect hebben op pijnbeleving en het behoud van verstandelijke vermogens bij veroudering. Promovendus Tim Gard verklaart nu met behulp van hersenscanners de onderliggende mechanismes in de hersenen.
Lees meer

Gewrichtspijn bij ouderen onderschat

Geplaatst door Birgit Post

Ouderen zijn geneigd te denken dat gewrichtspijn nu eenmaal hoort bij het ouder worden. Als ze wel bij de huisarts komen, dan worden pijnklachten en functionele beperkingen niet altijd voldoende herkend en behandeld, met name als er ook andere chronische aandoeningen aanwezig zijn.
Lees meer

Enkelbrace effectiever dan training bij herhaalde enkelverstuiking

Geplaatst door Birgit Post

Uit onderzoek blijkt dat het gebruik van een enkelbrace tijdens sport het meest effectief is om herhaalde enkel verstuikingen te voorkomen. De aanbevelingen uit het onderzoek zijn opgenomen in de vernieuwde ‘Versterk je Enkel’ app. Hierdoor kan de sporter onder andere een keuze maken tussen een enkel brace bij sporthervatting en de balanstraining.
Lees meer

Hoe hoger je emotionele intelligentie, hoe gezonder je bent

Geplaatst door Birgit Post

Wie emotioneel intelligent is, gaat minder naar de dokter, gebruikt minder geneesmiddelen en ligt minder in het ziekenhuis. Dat blijkt uit een studie van de UCL, KU Leuven en CM, die woensdag werd voorgesteld op een persconferentie.
Lees meer

beter lang wandelen dan kort sporten

Geplaatst door Birgit Post

wandelen verbetert de spierpomp en dus de afvoer van het bloed uit de benen, maar wandelen is goed voor een heleboel andere dingen
Lees meer

hoe is het met jouw werkstress?

Geplaatst door Birgit Post

Werkstress. 1 op de 8 werknemers in Nederland heeft er last van. Bijna 1 miljoen mensen lopen jaarlijks het risico op burn-out en andere werkgerelateerde psychische ziekten.
Lees meer

Immuunsysteem is bewust te beïnvloeden

Geplaatst door Birgit Post

Aanleiding voor het onderzoek is Wim Hof, beter bekend als the Iceman, die al jaren beweert door een combinatie van koude-oefeningen, meditatie en ademhalingstechnieken zelf zijn afweersysteem te kunnen beïnvloeden.
Lees meer

meer bewegen verbetert prognose na zwangerschapsdiabetes

Geplaatst door Birgit Post

Vrouwen die na zwangerschapsdiabetes meer gaan bewegen en minder televisie kijken, kunnen hun risico op het ontstaan van diabetes mellitus type 2 (DM2) mogelijk met ongeveer de helft verlagen.
Lees meer

Bewegen is goed voor overleven baaarmoederhalskanker

Geplaatst door Birgit Post

Gezonde voeding, meer bewegen en afvallen tot een normaal lichaamsgewicht zijn belangrijke factoren die de overleving bij baarmoederkanker beïnvloeden.
Lees meer

Risico op verzakking is voorspelbaar

Geplaatst door Birgit Post

In het proefschrift van Marijke Slieker (september 2009) beschrijft zij de uitkomsten van een groot bevolkingsonderzoek, gehouden onder een kleine 2000 vrouwen
Lees meer

Hardloopblessures onder de loep

Geplaatst door Birgit Post

Kennis over risicofactoren is essentieel voor de preventie van blessures. Daarom vulden 200 Braziliaanse recreatieve hardlopers gedurende 12 weken tweewekelijks een onlinevragenlijst in. De uitkomsten vindt u hier
Lees meer

De Toverkrachten van Fruit

Geplaatst door Birgit Post

Fruit eten is niet alleen gezond, het helpt ook tegen kwaaltjes. Lees waar je fruit tegen kunt gebruiken
Lees meer